Pandangan sebelum buat pilihan Asasi, Dip, Matrik atau STPM ?

Haa ramai tanye pasal pembezaan Matrik , Asasi , STPM dan Diploma . Puas jugak nak jawab sorang-sorang , jadi saya masukkan semua dalam satu post je so senang untuk dibuat rujukan ramai dari generasi ke generasi huhu
Pembezaan yang dibuat ini adalah berdasarkan pengalaman sendiri dan rakan disekeliling, tiada kaitan antara yang hidup dan yang meninggal dunia . Cume kalau rase betul, angguk setuju , kalau rase salah haa beri pendapat yer .

Tapi sebelum korang memilih tu , bagi saya niat untuk study tu penting . kalau nak masuk u just sebab nak menunjuk atau malu dengan jiran , baik perbetulkan niat tu dulu. Ingat yer , pemilihan ini adalah jalan pertama yang akan menentukan siapa yang kita akan jadi. 

Apa pun setkan niat belajar kerana Allah dan ilmu yang dituntut perlulah digalas sebagai amanah dan tanggunjawab bukan untuk dimegah-megahkan kerana semuanya adalah Milik Allah S.W.T. kita hanya pilihan-Nya untuk menjalankan amanah menyebarkan sesuatu bidang ilmu tu. 


Matrik/asasi/STPM

kalau rase result okay dan memang kaki study, tapi still tak puas hati dengan result SPM , haa cabar diri korang dekat matrik and asasi nie sebab kaedah pembelajaran die hampir sama dengan sekolah cuma advance and ada kelainan dari segi matapelajarannya. Tapi rasenye, In Sha Allah korang yang suka membaca tu boleh bwk, kalau saya yer memang tak mampu hehe . matrik atau asasi nie masa die padat dan singkat. .grade setahun dah boleh smbung degree. . student pun dapat elaun setiap bulan. .klau kata matrik atau asasi susah. .sebenarnya belajar mana-mane pun semuanya susah. .kene pandai bahagi masa dan effort kene lebih. ramai jer yang dah berjaya sambung degree , jadi In Sha Allah korang pun boleh. .kalau kite memang jenis malas pastu cakap diri x berape nak pandai, sebenarnye takdek org yang pndai sendiri. .everything start with zero. .cume kene ingat la mse blaja ingt mak ayah . .ibu bapa kita sebagai pemberi semangat. haa baru laa tak kelaut . Jangan rugikan masa anda , sangat singkat so fokus jee . 

Then nak kongsi , ada kawan saya die mase sekolah belajar biasa-biasa je tapi fizik fav subjek die, so dengan result spm die, die dapat sambung matrik 2 tahun, tapi die tak give up , Alhamdulillah die berjaya dengan gemilangnya terus di'offer' belajar ke oversea untuk menjadi lecture matrik bila habis belajar nanti. sekarang die kat England , rasenye dah tahun 3 sekarang (2018)


Anggaran Tempoh ;
1 year @ 2 year asasi/matrik + 4 year degree = 5 @ 6 tahun study

P/s : "Pelajar lulusan matrikulasi Kementerian Pendidikan akan menerima sijil seperti lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) yang membolehkan mereka menceburi pasaran kerja dalam perkhidmatan awam mahu pun sektor swasta."

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/lulusan-matrikulasi-boleh-mohon-kerja-1.339907#ixzz4hESNl7vj
© Utusan Melayu (M) Bhd 


Tapi hakikatnya , itu adalah cadangan dari pihak kementerian dan masih diperingkat awal . tapi realitinya , tiada lagi lulusan matrikulasi yang diterima kerja dan itu hanya stigma dari kerajaan .

Macam pelajar Kolej Vokasional yang dikatakan diberi Diploma dan tiada Sijil SPM oleh kementerian Pelajaran dan dijanjikan kerja selepas tamat pembelajaran. Hakikatnye diperingkat pekerjaan , pelajar vokasional tidak diiktiraf dan tidak diterima untuk bekerja di sektor kerajaan awam dan swasta. So mohon untuk lebih peka terhadap isu-isu semasa supaya keputusan yang dibuat mengambil kira akibat yang mendatang.

Diploma
Pendapat saya diploma mungkin terbaik buat sape yang rase die slow teori dan suka mempraktik kan sesuatu perkara. Maksudnya yang jenis suka buat kerje berbanding membaca sampai terkeluar biji mata hehe , In Sha Allah diploma pilihan terbaik. . Sebenarnya amik diploma pun boleh jimat masa cume korang je tak tau. Kalau macam saya , dip perancang bandar 2 1/2 tahun klau degree pun amik kos sama, nanti jadi 2 tahun 1/2 jgk mean 5 tahun sama dgn budak degree yang dari asasi/matrik. sebab masuk degree nanti terus masuk tahun 3. .Ap pun yang pasti diploma bole dapat banyak pengalaman dan KEMAHIRAN dalam bidang yang kita ambil. .klau da grade ada pilihan untuk kerja terus atau smbung degree then senang sikit sebab kite dah ada pengalaman. Macam saya , bile abis diploma sementara tunggu degree ada 6 bulan cuti then 6 bulan tu saya kerje as consultant dekat firm planning . So nanti bile dalam resume bole tulis exprience kerje . Ap pun mane-mane pun ada kelebihan , bergantung pada bagaimana cara kita nak guna kelebihan tu. Ingat sekarang kerje makin susah , kalau ada sijil lebih in Sha Allah ada rezeki lebih . but please , jangan pernah anggap diploma senang , saya cubit nanti , ingat senang nak belajar sesuatu bidang ilmu tu dalam masa 3 tahun ? banyak cabaran ooo untuk build sesuatu kemahiran. but for me , diploma nie bukan hanya ajar saya ilmu akademik tapi komunikasi dan softskill serta detail teknikal yang sangat berguna bila belajar kelak kalau belajar betul-betul laa.

Aggaran Tempoh ;
2 1/2 year diploma + 2 1/2 @ 3 year degree = 5 @ 6 tahun study. (make sure kos dip dgn deg sama)

P/s : *Ini just nak sharing yer , pilihan saya untuk belajar sekarang 

So abis diploma saya dapat tawaran kerja ,  dalam masa yang sama saya sambung degree separuh masa , maksudnye isnin hinga jumaat kerje then sabtu ahad kelas . Kelebihan kaedah ini , dalam masa belajar kite ada pengalaman bekerja , maksudnye abis belajar nanti terus ada penglaman bekerja contoh ; 
2 1/2 year diploma + 4 1/5 year degree = 6 @ 7 tahun study ( Jadi grade je degree , saya dah ada 4 1/2 tahun pengalaman bekerja )

. Itu hok mahal tu , gaji dah boleh demand sikit hehe. Cume agak mencabar sebab kite buat 2 kerje dalam satu masa . Tapi yelah bukan senang nak senang .




it's depend on u actually. .buat pilihan yg terbaik. .jangan nanti ade rasa penyesalan. so selagai ada masa , bertanya pada kakak kakak dan abang abang yang dah lalui perjalanan yang menjerihkan ini, jangan malu dan jangan jadi bodoh sombong. .kalau kata tersalah buat pilihan. , ingat itu bukan salah sesiapa tapi tu jalan Allah nak beri dan adalah tu hikmahnyer .kne blajar redha dan teruskan usaha. .jangan smpai nak graduation pun asyik nak menyesal je. . ini realiti yer , tahun 4 dah final year degree tapi kate tak bole pergi sebab tak minat . sayang laa . pilih course tu dlu sebab ikut kawan hmm. 

PALING PENTING ! .pilih jangan ikut kawan. tapi pilih ikut MINAT kita .ingat limit kita.

Mengenai kerje selepas belajar , takdek istilah bidang nie takdek kerje , bidang nie mudah kerje . Semua bergantung pada cara kerja kite , sikap kita dan kemahiran kita . Apa pun semuanya itu rezeki dari Allah S.W.T . Jadi bersyukur dan ucaplah Alhamdulillah

Tapi apa pun gaiss , ingatt masaa masaa masaa bukan segala galanya .Tiada istilah "Jimat masa" dalam menuntut ilmu 

Yang penting Minat Minat Minat !

Zaman kita bukan zaman macam akak abg kita , memang abis belaja terus dapat kerje, masa tu sorang je dalam kampung dapat masuk universiti 

Tapi sekarang jarang dengar orang tak masuk universiti, ipts pun tumbuh macam cendawan selepas hujan . Yela ilmu dah diniagakan..So Ingat bukan akademik semata-mata untuk berjaya tapi Fokus juga pada Kemahiran dan Skill, biar lama belajar asalkan berkualiti  dari belajar sekejap tapi gune mesin fotostat pun tak pandai.😎

Ingat , dalam Islam pelajar baru adalah orang yang belajar selama 15-20 tahun , kita baru 4 tahun dah mengeluh macam hidup 5 tahun je . come on gais , enjoy and choose wisely.

Ap pun yang penting JANGAN Lupa Allah dan JANGAN Tinggal Solat ;)

This entry was posted on Jumaat, 4 Mac 2016 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

2 Responses to “Pandangan sebelum buat pilihan Asasi, Dip, Matrik atau STPM ?”