Sistem Semakan Kelayakan IPT : iMASCU


Tahniah di ucapkan kepada semua lulusan SPM and STPM yang mane dah dapat result , ap pun result yang kite dapat , result itu sebenarnye adalah kunci untuk masuk ke alam universiti. 

Kire tinggi ke rendah ke keputusan result kite, apa yang pasti bile masuk Universiti semua akan jadi 0-0 semula . Mudah kata bile kite masuk u , kite akan jadi macam bayi sebabnya kita akan belajar mende baru . Walaupun result kite hanyalah sekadar kunci untuk masuk U, tapi dengan result jugak lah kite akan jadi lebih matang , dengan result nie jugak laa yang menjadi kenangan untuk kite ;)

Disini kome nak kongsikan ,

Sistem Semakan Syarat Kelayakan Program IPTA Semak syarat kelayakan anda ke program Asasi, Diploma dan Ijazah semua IPTA bagi pelajar lepasan SPM, STPM dan Matrikulasi KPM



Kemudahan semakan portal ini adalah berdasarkan syarat minimum untuk kemasukan ke Universiti Awam (UA) / Politeknik Premier. Calon perlu memenuhi syarat am dan khas dulu.

Semakan ini hanya sekadar garis panduan untuk korang membuat keputusan bidang yang layak berdasarkan result korang . Ap pun yang penting , kome rase minat itu yang terbaik tapi still kene tengok pada kelayakan kite dlu hehe

Haa ikut je step nie , nanti keluarlah belaka course apa yang korang layak yerr , then baru buat keputusan .

Step 1
Bile korang click link tu , akan keluar 

Isi maklumat korang dahulu
Step 2
Then die akan tanyekan result korang , so bole laa masukkan result tu .

Nanti lepas isi die akan  keluar kotak "SETUJU" , tandakan je then click okay


Step 3
Lepastu baru lah keluar Universiti and Course apa yang korang layak mengikut kepada minimum keperluan . 

Haa keluar lahh , sorry laa tak keluar dekat kome nie sebab kome dah nak abis blajaa hehe
Step 4
Dah tau kelayakan , then bole lah buat kajian pasal bidang2 yang korang nak amik , tanye senior-senior or orang yang belajar dalam bidang tu. Kalau bole elakkan 'bisikan-bisikan syaitan' yer .  lepastu baru update semula upu . 


Apa yang pasti , pilih lah mengikut minat bukan kerana kawan-kawan dan bukan jugak kerana ibu bapa kerana yang akan belajar nie kite so pilih berdasarkan minat dan kemampuan 

Nie untuk renungan bersama , kalau kate korang jumpe kawan , jangan sesekali tanye berape die dapat tapi ucap dulu Tahniahh. 😊 Ap pun yang die dapat adalah rezeki dari Allah , yang pasti die pun dah berusaha mcamne kite usaha. 

Mungkin die dapat rendah dari kite sebab Allah nak uji kite samaada kite bersyukur atau tidak . Mungkin jugak kawan kite dapat tinggi dari kite sebab Allah nak minta kite amik ikhtibar dan pengajaran dengan apa yang kita dapat. 


Program Kelab Urban Regional Planning dekat Kuala Berang tahun 2012 hehe

This entry was posted on Jumaat, 4 Mac 2016 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply