HABIS SPM ? Nak buat apa ??

Habis je jawab Exam SPM , semua student akan rasa heaven "Yeayyyhh , Akhirnya aku akan tinggalkan sekolah ini" . Satu perasaan yang sangat lega sebab dapat tamatkan Zaman Persekolahan yang dah dilalui hampir 11 tahun haha.

Tapi kan sebenarnya , itu bukanlah pengakhiran tetapi itu adalah titik permulaan sebelum bermulanya penggembaran yang sebenar haha. Rasanya selepas SPM memang akan jadi dilema untuk semua.



Sebab kite dah mula kene fikir dan kaji sendiri , apa yang perlu dibuat ? macamne nak masuk degree ? nak kerja apa nanti ? semua dah makin dewasa, jadi dah lain sikit fikirnye huhu.


"Ramai dalam kalangan kita yang tidak tahu apakah pilihan laluan yang boleh diambil dan apa kepentingan laluan tersebut dalam menentukan masa depan kita atau apa yang kita akan jadi suatu hari nanti"


Berdasarkan sedikit ilmu yang dikurniakan , pada pendapat saya sebagai seorang pelajar , kite akan melalui Tiga (3) STAGE @ PERINGKAT sebelum kite masuk sesuatu bidang  ,


STAGE 1 ; Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
Sedia maklum semua dah lalui peringkat pertama nie , dah hadap dan cume tunggu result je nanti . Stage ini seperti kunci untuk kite masuk ke stage2 yang seterusnya


STAGE 2 ; ASASI , MATRIK , STPM & DIPLOMA
INI sebenarnye stage yang kita semua kene tahu sebelum to the next level , kite kene tahu LALUAN mana yang perlu kite perlu lalui sebelum kita pilih bidang secara lebih detail

Selain itu , stage ini juga akan menentukan kelayakan dan arah laluan kita .

Boleh baca pada post saya yang http://syahmiyami95.blogspot.my/2016/03/pandangan-sebelum-buat-pilihan-asasi.html


STAGE 3 ; DEGREE @ Qualified License dll
Stage nie memang korang akan jadi somebody berdasarkan bidang yang kita pilih dan dah belajar nanti.


Saya hanya cerita secara ringkas laluan selepas SPM , boleh rujuk laman web lain atau rujukan lain untuk mendapat keterangan yang lebih jelas. So di bawah ini adalah gambar laluan pilihan-pilihan selepas SPM ;)


Sumber ; http://amsran85.blogspot.com/2015/03/destinasi-kerjaya-bagi-lepasan-spm-2015.html


This entry was posted on Ahad, 28 Januari 2018 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply